Wednesday 26 September 2018

APA ITU SAKIT URTI ??


ASSALAMUALAIKUM..

hai semua.. saya just nak share kat sini pernah tak korang pergi klinik mintak mc dekat dokter , mc tersebut tulis sakit "URTI" ?? saya pon tertanya -tanya apa yang saya sakit sampai dia tulis ' URTI' , saya google la lepas balik klinik tu untuk tahu sakit saya..

maklumla.. selama ni tak pernah pula dengar nama URTI ni.. 

Urti? Apakah Itu? 

Related image

Urti Adalah Singkatan Daripada Perkataan Inggeris Yang Bermaksud   " 
upper Respiratory Tract Infection ". Dalam Bahasa Melayunya Adalah jangkitan Salur Pernafasan Atas. Jangkitan Ini Memang Sangat Lazim Berlaku Di Negara-Negara Beriklim Khatulistiwa Kerana Cuacanya Yang Panas Dan Lembap Sepanjang Tahun Menyebabkan Kuman Ini Senang Menjangkiti Kita.

Tanda Dan Gejala.
Related image

Kebanyakkan Daripada Mereka Yang Dijangkiti Penyakit Ini Akan Mengalami:
Selesema
Sakit Tekak/Kerongkong
Hidung Berair
Sakit Telinga/ Telinga Keluar Cecair
Demam 
Extra Info: Kepada Para Ibubapa, Sekiranya Anak-Anak Anda Yang Berusia Bawah 5 Tahun Menghadapi Gejala Seperti Atas, Sila Kejarkan Mereka Ke Klinik Berhampiran Dengan Segera. Kerana Kanak-Kanak Mempunyai Imunisasi Yang Lemah Dan Mencetus Kuman Ini Membiak Dengan Progresifnya. Mereka Mungkin Mendapat Penyakit Bronchopneumonia Atau Lebih Teruk Lagi Meningitis Dan Seterusnya Boleh Membawa Maut.

Related image

Nampak je batuk & selesema, tapi serius, sampai tak boleh buat kerja. Ni campur demam yang kebah tak kebah.. sakit kepala macam nak pecah , pergi kerja pun takat cukup syarat je padahal kepala otak dah takleh pikir. Doktor bagi sehari je Cuti Sakit ,, so the best way bila kena URTI ialah berehat, jaga makan, jaga pergaulan, jaga kebersihan dan jaga diri..

jangan biarkan sakit tu lama-lama, pergi jumpa dokter dan mintak ubat antibiotik supaya kita elak jangkitan kuman tu , bahaya jangan buat main- main walau nampak biasa je. sayang diri sendiri. 

nampaknya ini saje saya dapat ceritakan sebab saya masih perlukan rehat ,, demam yang masih belum kurang lagi, kesian kan.. ok byee...








No comments:

Post a Comment

MARI BELAJAR : pemakaian skincare dan alat kosmetik

Sekarang ini dah ada macam-macam produk yang direka khas untuk mencantikkan lagi muka kita. Dulu-dulu,  cleanser ,  toner  dan  moisturizer ...